Canberra

22 november 2017 - Canberra, Australië

Aangekomen in Sydney, eerst door de paspoort controle dat duurde een hele tijd voor we erdoor konden, we snappen nu waarom het leuk is om die momenten voor de camera vast te leggen. Wat kunnen die Aziaten heisa maken.
Daarna de koffers opgehaald dat ging vrij snel, toen er een mevrouw van de airport naar ons toe kwam om te vragen of we wat aan te geven hadden. In principe hadden we niks aan te geven. Maar op het vliegveld kwam ik er achter dat we stroopkoeken hadden gekregen in het vliegtuig, tja die was ik vergeten, maar had ik wel aan haar doorgegeven en ze zei ok en zette een stempel op het formulier. Vervolgens liepen we naar het niets aan te geven hal van de douane , maar werden daar verzocht om bij het aan te geven deel aan te sluiten. Dus dat deden we maar, gelukkig waren we snel aan de beurt, moesten we op een strook gaan staan met koffers en tassen. Plots stond er in eens een hond naast me, die mij, Thijs en de spullen aan het besnuffelen was, waarna we mochten doorlopen.
Nu opzoek naar onze maatschappij om de huurauto op te halen. Die gaf ons een gratis upgrade van een Mitsubishi ASX naar een Hyundai Tucson. Ik vond de auto wel wat groot, maar wilde niet veel veel klagen dus rijden met die hap.
Het was natuurlijk wel wat wennen met zo'n grote auto door het drukke Sydney en links rijden, stuur aan de andere kant. Ook waren we allebei nogal moe van de lange reis en hadden nu ook nog een lange weg te gaan naar Canberra. Na ongeveer 3uur rijden waren we aangekomen in Canberra bij onze eerste Airbnb adresje. In eerste instantie konden we geen voordeur vinden, wel een hoop garages, dus besloten we even te bellen met Marg. (Op de airport hadden we een simkaart gekocht voor de GSM zodat we kunnen bellen e.d.) Marg nam erg verbaast de telefoon op en ze was ons helemaal vergeten. Ze had nog even gekeken in haar agenda en daar zag ze het tot grote verbazing staan, ze heeft zich meerdere malen geëxcuseerd en ze voelde zich enorm schuldig. Ze maakte een heerlijke sandwich en thee voor ons en zorgde ervoor dat we konden douchen en maakte ons bed snel op. We kletsen wat en ze gaf ons als optie om een parlementstour van 40 min. Dat leek ons wel een leuke optie, tot we over wildlife begonnen en ze zo nog met een veel leuker idee kwam. Namelijk een avond wandeltocht door een sanctuary. Dat besloten we te doen en dan konden we van te voren nog wat rusten.

De sanctuary wil het ecosysteem van 200 jaar geleden terugbrengen. Aangezien Europa de vossen naar Australië hebben gebracht, die uiteindelijk hier niet konden overleven dus toen hier de konijnen naartoe hadden gebracht. Nu hebben ze een grote konijnen plaag. Ze hebben een groot gebied afgebakend om de vossen, konijnen en katten te weren. De katten zaten op boten om de muizen te weren, maar deze gingen ook weleens van de boten af. In de sanctuary zijn er meerdere beesten geherintroduceerd die met uitsterven zijn bedreigd en waarvan wij niet eens wisten dat ze bestonden. De Bettong hebben we een aantal keren mogen bewonderen, het lijkt op een kleine kangoeroe, met grote achterpoten en korte voorpoten en een lange staart., Door met de staart te draaien maakt hij zijn holletje. We hebben ook een Possum, Red- necked Wallaby, veel kangoeroes en de mierenegel.De bettong populatie is in de jaren gegroeid van 30 naar 300, wat natuurlijk een grote vooruitgang is voor het gebied.
Ondanks dat we super kapot waren was dit echt een super gave ervaring die ik voor geen goud had willen missen. Toen we terug kwamen bij Marg had ze een heerlijke salade voor ons gemaakt. Daarna nog wat gekletst met Marg en naar bed gegaan.